A 2023/2024-es tanévben megrendezett szakkollégiumi programsorozat kiemelkedő eseményeiről olvasható rövid összefoglaló, melyeket a „Szakkollégiumok tehetséggondozó programjainak támogatása” NTP-SZAKKOLL-23 pályázat segített.
2024.02. 12-én Dr. Katona Krisztina TDK/ OTDK dolgozatok nyelvi, formai sajátosságai címmel és Szabóné dr. Balogh Ágota TDK – OTDK rendszere, Digitális feldolgozási lehetőségek, prezentációkészítés szabályai címmel tartottak kurzust a szakkollégista hallgatóknak.
2024.február 26-án Dr. habil Kaposi József egyetemi docens tartott előadással egybekötött vitafórumot. A gondolatébresztő előadásának címe „Oktatási problématérkép hét pontban” volt, mely a következő témaköröket érintette:
1. A hagyományos iskola válsága;
2. Változó tudás- és tanulásfelfogás;
3. Megváltoztak a munka világának elvárásai;
4. Differenciálódnak a diákok és a szülői elvárások;
5. Átalakult a hagyományos pedagógusszerep;
6. Kettészakadt a hazai oktatási rendszer;
7. Ellentmondásos az oktatásirányítás.
2024.február 29-én Dr. Gloviczki Zoltán főiskolai tanár tartott előadással egybekötött kurzust a hallgatóknak „Az ember, aki ember. Az iskola holnaputánja” címmel. A múlt, jelen és jövő összevetése során szóba került, hogy milyen tudásátadás volt régen és ma az iskolákban. A mai társadalomnak milyen oktatási területekre van szüksége a dinamikusan fejlődő digitális társadalom, mesterséges intelligencia mellett. Ilyen például a komplex problémamegoldás, a kritikai gondolkodás, a kreativitás, az emberekkel való bánni tudás, az emberek koordinálása, az érzelmi intelligencia, mérlegelés és döntésképesség, a szolgáltatás központú gondolkodás, tárgyalástechnika, a rugalmas gondolkodás.
2024.március 11-én a Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Szakkollégiumi programsorozat keretében három oktató tartott kurzussal egybekötött előadást, Szarvason. Szarka Péter f. docens „Weöres Sándor és a „Fütyülő semmitmondás” a Magyar Etűdök ciklus egyik metrikai-ritmikai változata” címmel tartott előadást. Ennek során a tanár úr beszélt Weöres Sándornak a magyar verselést érintő megújítási szándékáról, verstani kísérleteiről, a szanszkrit költészetből átvett ganavritta formáról, valamint Weöres Sándor azon játékverseiről, amelyek háromszorosan szimultán ritmusúak. Az előadást verstani sajátosságokat érzékeltető példák sora tette még színesebbé.
Dr. Sebestyén Krisztina adjunktus „Mire és hogyan használhatók a LEGO® elemek a szabad játékon túl?” címmel tartott kurzust. Előadásában bemutatta a LEGO® Education módszer alkalmazását a pedagógiában, középpontba állítva a hogyan tervezzük az órát, mire figyeljünk a tervezésnél kérdéseket. Ezen kívül szó esett a LEGO® Education módszerben megjelenő élmény- és játékpedagógiáról, annak fejlesztő hatásáról, valamint a pedagógus szerepéről is.
Dr. Szilvássy Orsolya főiskolai tanár „Film és mítosz. A Heraklész- és Oidipusz-mítosz nyomában” címmel tartott előadást kurzussal egybekötve. A tanárnő beszélt a mítosz fogalmáról, példaként Heraklész és Oidipusz mítoszáról, majd filmrészleteket mutatott be, és elemezte ezek hasonlóságait és ellentmondásait.
A Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Szakkollégium programsorozatának keretében 2024. március 26-án vitafórummal egybekötött előadást tartott Szakács Mihályné dr. ny. főiskolai tanár „A pedagógus hivatás-mesterség értékei” címmel. Az előadás első részében az értékelméletek, a pedagógus értékőrző, értékválasztó, értékközvetítő, értékteremtő szerepe került fókuszba, illetve itt szólt még az előadó a pedagógus mesterség, a pedagógus hivatás szépségeiről. Ezt követően Marica néni fontos gondolatokat osztott meg a pedagógus szerepről, kiemelve e hivatás gyakorlásával összefüggésben az alázatot (nyitottá tesz a másik ember felé, saját határaink belátása), a küldetéstudatot („a gyermekekért vagyunk, ők hivatásunk lényege”) és az örök szolgálatot. Előadásában Szakács Mihályné dr. kitért továbbá a pedagógus szerepek változásaira, az életpályával összefüggő kérdésekre is, lezárásaként pedig külön is hangsúlyozta, hogy „Örök szolgálatunk új szerepeinkben, feladataink sokféleségében nem változhat”.
2024.április 9-én Dr. Mező Ferenc egyetemi docens tartott előadással egybekötött kurzust a hallgatóknak „A tehetséggondozás lehetőségei a felsőoktatásban” címmel. Beszélt a megújuló felsőfokú tehetséggondozásról, a tudományos kutatásról, a nem versenycentrikus jellegű konferencián való részvételről, egyéni pályázati lehetőségekről. Kiemelte a tehetséggondozásban az inter- és multidiszciplináris orientáció, a nyitottság, a szervezetek együttműködésének fontosságát.
2024.április 16-án Dr. Lestyán Erzsébet egyetemi docens „Projekt- és élménypedagógia az óvodai környezeti nevelésben” címmel és Dr. Kerepeczki Éva adjunktus „Természet és ember alkotta élőhelyek felfedezése a gyermekkel” témában tartottak kurzussal egybekötött előadást a szakkollégista hallgatóknak.
A kurzusok után, szabadon választható programként természetjáráson vehettek részt az érdeklődők, mely tematikája kapcsolódott az elhangzott témákhoz.
2024.április 30-án előadással egybekötött kurzust tartott Bíró Gyula főigazgató, c. e. docens „Tudomány- Egyetem – Szerelem” címmel középiskolás és szakkollégista egyetemi hallgatóknak. Az előadás során beszélt az oktatás evolúciójáról, az élet és kulcskompetenciákról (pl. használható tudás, csoportban dolgozás, időgazdálkodás, motiválás). Fontos gondolatokat osztott meg arról, hogy a változó világ változó megoldásokat kíván, a felsőoktatás jelentőségéről a munkaerőpiacon, a generációs igényekről, a pedagógusképzésről, a pedagógushivatásról, és arról, hogy miért is jó egyetemistának lenni.
Birescu Mihaela „Irodalmi szöveggyűjtemény gyerekeknek, román nyelven” (2024) című könyvbemutatóján is részt vettek szakkollégista hallgatóink. A könyv a román nemzetiségi képzésben résztvevő hallgatók, és a gyakorló pedagógusok számára hiánypótló mű.
A szakkollégista hallgatók kézművesfoglalkozásokkal készülhettek az adventre, mely 2023. december 5-6-án került megrendezésre a Kar Hallgatói Önkormányzatának segítségével. Ezen a Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Karának oktatói, munkatársai, hallgatói és más érdeklődők alkothattak.
2024.február 14-én megrendezésre került Farsangi készülődésünk a Kar Kollégiumi Társalgójában. Számos program várta a hallgatókat. Különböző formájú öntött fali és hűtő mágnes gipszeket festhettek az érdeklődők. A karneválos maszkokon kívül, horoszkópos és már tavaszias kellékek is megjelentek.
2024.március 20-án húsvéti kézműves készülődésen vehettek részt a hallgatók. Számos kézműves tevékenység várta az érdeklődőket. A résztvevők berzseléssel, írókázással, aranyfüstözéssel, színes tojások karcolásával készíthettek dekoratív húsvéti tojásokat népi iparművészeti technikákkal. Ezen kívül csipkék, zsinórok, paszományok, csillogó flitterek, számtalan színű gyöngy és színes fonalak (hímző, horgoló, pamut, zsák) álltak rendelkezésükre a hungarocell tojások díszítéséhez. A tojások dekorálásán kívül különböző, előre elkészített húsvéti tojástartó gipszek és hűtő mágnes figurák várták a látogatókat, amelyet akril festékkel színezhettek.
A hallgatók célirányos, tematikus, rendszeres fejlesztése, motiválása megvalósult. A rendezvényeken (előadások, kurzusok, szabadidős tevékenységek, vitaestek) nagy érdeklődéssel vettek részt. A középiskolások nem csak a nekik szóló előadásokon, hanem más eseményeken, pl. vitaesten is részt vehettek.
A szakkollégium weblapjának domain regisztrációja, fejlesztése, működtetése is megvalósult (pkszakkollegium.hu), melyen az elhangzott előadások, kurzusok prezentációi megtekinthetőek, ezzel is biztosítva a nyilvánosságot. Két kiadványt (Polyhistor újság és Diákdiskurzus folyóirat) is sikerült megjelentetnünk a pályázat segítségével. A kurzusokat, a hallgatói kutatások segítéseként természettudományos és oktatási LEGO eszközöket sikerült beszereznünk. Többen részt vesznek a kutatómunkában, TDK konferencián. Versenyeken eredményesen szerepeltek, mint például versillusztrációs versenyen. A hallgatóknak javult a kommunikációs képességük, kreativitásuk. Szélesedett a látókörük az elhangzott témakörökben.