A Gál Ferenc Egyetem Pedagógiai Szakkollégium programsorozatának keretében 2024. április 30-án előadással egybekötött kurzust tartott Bíró Gyula főigazgató, c. e. docens „Tudomány- Egyetem – Szerelem” címmel középiskolás és szakkollégista egyetemi hallgatóknak.
Az előadás az oktatási rendszer szerkezetének néhány elemét vázolta rávilágítva a gazdasági és technológiai változások kényszerítette tanulási utak újradefiniálására. A kompetenciaalapú oktatást, a munkapiaci elvárások mentén mutatta be nemzetközi jelentések és megállapítások felvillantásával, a magyarországi értékek és erények kiemelésével, ágazati problémák összefüggéseinek láttatásával. Az előadás interaktív játékkal mutatta meg a kaméleon generáció jellemzőit, szórakoztatva világított rá a generációs különbözőségekre, és felvillantotta a jövő munkavállalóinak sajátosságait is.
Az előadás harmadik egységében a résztvevők arra a kérdésre keresték a választ, hogy miért jó egyetemistának lenni, mik az egyetem tevékenységének alappillérei, a Gál Ferenc Egyetem milyen karokon, milyen képzési ajánlattal várja az egyetemre készülőket. Az előadás részeként megfogalmazódott az a kérdés is, hogy milyen az egyetemi lét „elviselhetetlen szépsége”. E kérdés kapcsán elsőként a 2023. évi munkapiaci és felvételi adatokat kerültek kiemelésre a pedagógusképzés és a pedagóguspálya szempontjából rávilágítva arra, hogy miként lehet vonzóvá tenni magát a pedagógusképzést, illetve a pedagóguspályát. A pedagógus hivatás presztízse, társadalmi státusza, nehézségei, a pályára készülés folyamata, a képzések tartalma szintén terítékre került. Az előadó a „pálcikaember” példával láttatta a „keretezés” fontosságát, azt, hogy milyen képünk van a világról, és milyen képe van rólunk a világnak. Az előadó nézőpontváltásra biztatott minden jelenlévőt azért is, mert egyetemistának lenni egyik részről „menő”, másik részről az egyén, a közösség, és a társadalom számára is lehetőség.
A szakkollégiumi előadás – az egyes részterületeket összekapcsolva – szintetizálta az oktatási rendszer egy-egy részterületének mutatóit, eredményeit, jellemzőit.
A programba mintegy hatvan fő technikumi tanuló kapcsolódott be a Gyulai Szakképzési Centrum Székely Mihály Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium együttműködésével, akik közül többen már az egyetemi campus Tudományos Diákköri Tehetséggondozó Programjának részesei. A szakkollégiumi programba bekapcsolódók többsége az oktatási ágazat területéről érkezett.
A rendezvény a Szakkollégiumok tehetséggondozó programjainak támogatása című NTP-SZAKOLL-23 pályázat támogatásával valósultak meg.